Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Velferd og den nordiske modellen

Kvalitet og utjevning i Osloskolen

Publisert: 06.09.2017
Haakon Riekeles Haakon Riekeles
Mats Kirkebirkeland
Kvalitet og utjevning i Osloskolen

Osloskolen har lenge vært regnet for å være god, med sterke resultater, høy gjennomføring og evne til å løfte elever med lav sosial bakgrunn. En rapport fra SSB fra 2017 underbygger at Osloskolen bidrar klart mer til elevers læring i grunnskolen som helhet enn skolene i andre storbyer, og er på topp blant kommunene i landet. Senter for økonomisk forskning har vurdert skolekvaliteten på videregående nivå i alle fylker i Norge. Også her kommer Osloskolen alt i alt best ut.

I den senere tid har det imidlertid vært en rekke medieoppslag om Osloskolen. Oppslagene er basert på to forskningsbaserte arbeider som nylig er lagt frem fra Marianne Nordli Hansen og NIFU. Konklusjonen som trekkes er at det positive bildet som tidligere har vært tegnet av Osloskolen, og som annen forskning har påvist, på mange områder er feil, og at tilstanden er langt dårligere enn man tidligere har visst.

Hensikten med dette notatet er å undersøke årsakene til at forskningen fra Nordli Hansen og NIFU etterlater et annet inntrykk av Osloskolen enn annen forskning og statistikk. Vi ser derfor på bredden av tilgjengelig forskning og statistikk, på metodebruk og mulige årsaker til at man kommer frem til forskjellige resultater.

Vår konklusjon er at Nordli Hansens forskning har svakheter som gjør at det er trukket tvilsomme konklusjoner, mens NIFUs forskning i hovedsak inneholder usikre funn som ikke gir et klart grunnlag til å konkludere. Annen troverdig forskning bekrefter tydelig Osloskolens kvaliteter.

Oppdatert versjon 9. september 2017.

Last ned og les notatet her:

Last ned dokument
Kvalitet og utjevning i Osloskolen_civita-notat_29_2017 | 2 MB

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Hva er forskning?

    5. juni 2018

    Forskning er aktiviteter og prosesser som på systematisk vis og ved hjelp av bestemte metoder tar sikte på å frambringe nye data, ny kunnskap eller nye perspektiver.

    Les mer »
  • Hvorfor gjør Osloskolen det bra?

    25. oktober 2017

    «Ansvarliggjøring betyr at det både for elever, lærere, ledere og politikere bør være en sammenheng mellom ansvar og konsekvens. Det er det mer av i Osloskolen nå enn det var før og mer enn det er mange andre steder», skriver Kristin Clemet

    Les mer »
  • Forvirring om Osloskolen

    6. oktober 2017

    «Det er ingen politikere som mener at Osloskolen har vært uten feil eller potensial til å bli bedre. Men det er ingen som har «slått hull på myten» om at Osloskolen er blant landets beste», skriver Mats Kirkebirkeland og Haakon Riekeles.

    Les mer »
  • Ingen grunn til å snakke ned Osloskolen

    16. september 2017

    «Dagsavisen og Klassekampen har de siste ukene hatt flere dramatiske oppslag om at det står dårlig til i Osloskolen. En nærmere gjennomgang av forskningen, som vi har oppsummert i et notat for Civita, viser at grunnlaget for denne konklusjonen er svært tynn», skriver Haakon Riekeles og Mats Kirkebirkeland.

    Les mer »
  • Osloskolen, et bidrag til oppklaring

    «Det er lite statistikk som tyder på at Oslo-skolen utjevner sosial ulikhet i større grad enn resten av landet», sier Marianne Nordli Hansen, sosiologiprofessor ved Universitetet i Oslo, i Klassekampen 25. august. Hun tar feil.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »