Entreprenørskap er en prosess hvor man alene eller i samarbeid med andre går fra å ha en idé til å etablere og/eller utvikle ny forretningsmessig virksomhet. Som oftest dreier denne prosessen seg om å kommersialisere idéer og utvikle produkter for å oppnå profitt. Men det er også mulig å utvikle produkter eller goder uten at profitt er målet, eller bare er et underordnet mål, som i sosialt entreprenørskap. En person eller gruppe som tar risiko og begir seg inn på entreprenørskap, omtales som gründer eller entreprenør. Et mye brukt synonym er gründerskap. Entreprenørskap inkluderer hele prosessen fra idé til forretningsmessig produkt og fordrer som regel kunnskap om så vel innovasjon som finans og forretning. Et viktig element i entreprenørskap er evnen og viljen til å ta risiko. Entreprenørskap dreier seg i sin natur om nyskapning, hvor det å håndtere usikkerhet er en viktig egenskap. Ikke alle som forsøker, lykkes med sitt entreprenørskap og skaper bærekraftig kommersiell virksomhet. Det betyr at et samfunn som ønsker å fremme entreprenørskap, må skape insentiver slik at borgerne er villige til å ta risiko.
Artikkelen er skrevet av Eirik Løkke og er sist oppdatert 17.12.19.
Videre lesning: