Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Økonomisk frihet og utvikling

Grønn taksonomi er en omvei

Publisert: 27.12.2020
Gard Løken Frøvoll Gard Løken Frøvoll

 

EUs grønne taksonomi skal klassifisere økonomisk aktivitet basert på klima- og miljøhensyn. Det finnes bedre løsninger for å kutte utslipp og skape grønn vekst.

Tanken bak taksonomien er å gjøre det lettere for investorer å skille mellom bærekraftige investeringer og ikke-bærekraftige investeringer. Dette kan blant annet skape tillit i markedet for grønn finans og hindre såkalt grønnvasking. Investorene kan få bedre beslutningsgrunnlag, som kan bidra til bedre fungerende markeder for bærekraftige investeringer. Den kan også gjøre det enklere for forbrukerne å velge bærekraftige tjenester og produkter.

Samtidig finnes det problemer med taksonomien. Ett problem er at systemet vil klassifisere økonomisk aktivitet med lite nyansering. De skal stemple aktivitet som bærekraftig eller ikke-bærekraftig. Dersom grønne investeringer blir mer attraktive med det nye EU-stempelet, kan det finnes sterke incentiver for å påvirke politikere eller byråkrater for å sikre at en aktivitet stemples som grønn.

På Politisk kvarter 18.12 kunne vi høre klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn og Arbeiderpartiets Espen Barth Eide diskutere hvordan Norge kunne få flest mulig av sine aktiviteter grønnstemplet. I de tilfellene der det diskuteres faktiske tiltak for å gjøre driften mer bærekraftig, kan dette være et gode. Hvis derimot ressursene blir brukt hovedsakelig på påvirkningsarbeid for å oppnå grønt stempel, oppnår man få klimagevinster. I tillegg vil det være store forskjeller mellom topp og bunn innenfor både den «bærekraftige» og den «ikke-bærekraftige» gruppen. Dette kan gi seg utslag i at næringer som er relativt trygt over grensen for sertifisering, ikke lenger har incentiver for å bedre seg ytterligere, ettersom de allerede er stemplet «grønne nok».

En omvei er en unødvendig lang vei for å nå et mål. Det er nettopp en omvei grønn taksonomi sannsynligvis vil bli. Det flytter oss mot målet om lavere klimagassutslipp, men ikke på den mest effektive måten. EU har allerede et verktøy som kunne blitt brukt for å oppnå reduserte klimagassutslipp og grønnere private investeringer. Nemlig kvotemarkedet for utslipp av CO2. I desember 2020 er kvoteprisene på sitt høyeste nivå noensinne, med rundt 31 euro per tonn CO2-ekvivalenter. Dette betyr at det aldri har vært dyrere å forurense i EU enn akkurat nå, og at EUs de facto karbonavgift er blant de høyeste i verden. Likevel er sannsynligvis kvoteprisene for lave.

IMF skrev i 2019 at man burde innføre en global CO2-avgift på minst 75 amerikanske dollar per tonn CO-ekvivalenter for å kunne nå 2-gradersmålet. Om man ønsker å nå 1,5-gradersmålet, må avgiften økes vesentlig mer. 75 dollar tilsvarer omtrent 62 euro. Dermed er kvoteprisen i EU omtrent halvparten av hva den burde være, gitt oppfyllelsen av 2-gradersmålet. EU kunne doblet kvoteprisen ganske raskt, simpelthen ved å halvere antall kvoter i markedet. Da ville prisen på å slippe ut klimagasser tilsvare den beregnede kostnaden klimagassutslipp har på kloden, og markedet ville blitt effektivt.

Høyere kvotepriser ville også skapt insentiver til hver eneste næring og bedrift om å kutte utslipp, uavhengig om de har lave eller høye utslipp i utgangspunktet. Og siden totalt lovlig utslipp er bestemt av total mengde kvoter, vil utslippet uansett bli det samme. Dermed vil man kunne investere fritt, uten å tenke spesielt på om bedriften kan stemples som bærekraftig eller ei. Politikere, både i Norge og i EU, burde starte med vi vet fungerer, fremfor å starte nye systemer med usikker effekt.

 

Artikkelen er publisert hos Minerva 23.12.20.

 

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Ny grønn liberalisme

    28. desember 2019

    Liberalismens største fortrinn er evnen til å fornye seg selv i møte med nye samfunnsutfordringer. Vår tid krever et liberalt svar på klimakrisen, skriver Lars Peder Nordbakken.

    Les mer »
  • Feil kurs for grønn næringsutvikling

    10. juli 2019

    «Heller enn å gi staten en større rolle bør politikerne konsentrere seg om enda bedre tilrettelegging for næringslivet – slik at norske næringer har rammevilkårene som er nødvendige for det grønne skiftet», skriver Aslak Versto Storsletten i Stavanger Aftenblad.

    Les mer »
  • Rød-grønn planøkonomi er ikke veien til grønn vekst

    30. juni 2019

    Mens regjeringen søker å forenkle det næringspolitiske virkemiddelapparatet, innvarsler et rødgrønt notat oppsiktsvekkende styringsambisjoner. Lars Peder Nordbakken i DN.

    Les mer »
  • Grønn vekst

    15. desember 2016

    «Etter høstens statsbudsjettsdiskusjoner er det tid for refleksjon om klima og om hva som skal til for å sikre gode budsjetter i fremtiden.» Mathilde Fasting skriver hos Minerva.

    Les mer »
  • Hva er rød-grønn skolepolitikk

    26. august 2005

    Hva blir en rødgrønn skolepolitikk? Kunnskap og målstyring à la Gudmund Hernes? Trond Giskes nedbygging av lærerrollen? SVs eksamensfrie og karakterfrie skole? SV synes ivrigst etter å få styringen, i så fall med merkbare følger, skriver professor i pedagogikk Kaare […]

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »