Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Fagrådet
    • Clemets blogg
    • Mathilde Fastings blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Fagrådet
    • Clemets blogg
    • Mathilde Fastings blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Velferd og den nordiske modellen

Vi må gi yrkesfagene et løft – start med dette

Publisert: 08.02.2019
Mats Kirkebirkeland Mats Kirkebirkeland

Jeg deler bekymringene rundt yrkesfagene som DNs leder påpekte 1. februar: For få elever velger og fullfører yrkesfaglig utdannelse. Solberg-regjeringen har gjort en del bra, men det må betydelig kraftigere tiltak til for å snu den negative trenden.

I et nylig publisert Civita-notat foreslår jeg 17 konkrete tiltak for å løfte yrkesfagenes status og få flere til å søke seg til og fullføre yrkesfaglig utdannelse. I notatet har jeg gått langt tilbake i historien og identifisert tre trender som har påvirket yrkesfagene negativt.

Den første trenden handler om at ansvaret for yrkes- og fagopplæringen i Norge har gått fra den sivile og private sfæren til, i all hovedsak, det offentlige. Historisk var det bedriftene og næringene selv som tok initiativ til og hadde ansvaret for å opprette, (del) finansiere og bestemme innholdet i skolene, fagopplæringen, lærlingordningen og fag- og svennebrevene. I dag ser bedriftene det som helt naturlig at det er det offentlige som for eksempel skal gjøre det mer lønnsomt å ta inn lærlinger, gjennom høyere lærlingtilskudd, enda 60 prosent av bedriftene, ifølge NHO, har store behov for fagutdannet arbeidskraft.

Bedrifter og næringer som er avhengig av kvalifisert håndverks- og yrkesfaglig arbeidskraft, må i større grad ta ansvar gjennom faglig utvikling og finansiering.

Den andre trenden, som også blir påpekt av DNs leder, handler om at yrkes- og fagutdannelsestilbudet er blitt mindre fleksibelt, mer standardisert og teoritungt, samtidig som elevene kommer senere ut i praksis.

Tidligere fantes det mange ulike tilbud og veier frem til svenne- eller fagbrev. Det bør det også gjøre i fremtiden. Det må finnes et mangfold av tilbud som kombinerer jobb/praksis med undervisning, i ulike tempo, tilpasset ulike elever, gjennom et mangfold av offentlige og private yrkesfagskoler.

Den tredje trenden er at yrkes- og fagutdannelsen gradvis har fått lavere status i samfunnet.

Foreldre, spesielt de med høy utdannelse, vil ikke anbefale sin sønn eller datter å utdanne seg innen et yrkesfag. Elevene og befolkningen generelt anser også de fleste yrker som krever yrkesfaglig utdannelse som lavstatusyrker.

Det at de fleste sier høy og lav utdannelse, fremfor lang og kort utdannelse, er et poeng i seg selv. Akademisk og teoretisk kunnskap blir overvurdert i samfunnet, mens praktisk kunnskap og erfaring blir undervurdert.

En grunn til dette er at yrkes- og håndverksfagene i stor grad er basert på taus kunnskap. Denne kunnskapen kan ofte kun overføres til andre gjennom menneskelig samhandling og interaksjon, gjennom praksis, prøving og feiling, over en viss tid. Dette i motsetning til akademisk og teoretisk kunnskap, som i større grad kan skrives ned for fremtiden og læres gjennom teoretisk opplæring i utdannelsessystemet.

Et vestafrikansk ordspråk uttrykker det godt: «En gammel håndverker er som et brennende bibliotek».

Når man har oppnådd fag- eller svennebrev er man i teorien ferdig utdannet innen faget. Men dette betyr ikke at man er ferdig utlært. Det kan ofte ta mangfoldige år før man er «utlært» – om man noensinne kan bli utlært innen et yrke. Til tross for dette er det for en fagarbeider få muligheter for å etter- og videreutdanne seg innen seg innen faget.

Riktignok er det mulig å ta videreutdanning ved en fagskole, som for eksempel mesterutdannelse, som gir mesterbrev. Men en slik videreutdanning er i praksis en mer akademisk og teoretisk videreutdanning som gir innsikt i ledelse, jus, økonomi og så videre.

En fagarbeider med lengre praktisk erfaring har i dag ikke mulighet til å videreutdanne seg eller dokumentere opparbeidet praktisk kunnskap. En tømrer som for eksempel har lang erfaring med lafting av laftverk, har ikke mulighet til å sertifisere eller dokumentere denne opparbeidede lafteteknikken og kunnskapen. Man kan ikke oppnå fagbrev som tømrer med spesialisering innen lafting.

Det samme gjelder for mange andre fagarbeidere, spesielt innen håndverksfagene.

Manglende muligheter for å dokumentere og sertifisere opparbeidet praktisk kunnskap og erfaring, bidrar nok også til yrkesfagenes lavere status.

Innlegget var publisert i Dagens Næringsliv onsdag 6. februar 2019.

Les også:Et forslag til reform av yrkesfagopplæringen

Les også:Guttene sakker akterut i norsk skole

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Vil et kortvarig, stort løft virke i Afrika?

    1. september 2017

    En «Marshall-plan» for Afrika har bedre forutsetninger for å lykkes enn noen gang tidligere. Men det egner seg ikke til bruk i sårbare stater.

    Les mer »
  • Er det dette de vil ha?

    18. juni 2015

    «Norsk likestillingsbistand virker donororientert, dvs. utformet på våre og ikke mottakerlandenes premisser. Vet vi at kvinnene (og mennene) i mottakerlandene etterspør «den norske likestillingsmodellen»?» Kristin Clemet skriver i Bistandsaktuelt.

    Les mer »
  • Nr.2 2014: Karakterer på barneskolen

    20. januar 2014

    Debatten om karakterer på barneskolen trenger mer kunnskap. I dette notatet undersøkes noen av argumentene for karakterer på barneskolen. Både hensynet til lærernes vurderingskompetanse, foreldres kunnskap om barnets utvikling og elevens evne til å vurdere seg selv kan tale for en ordning med karakterer. Det er derfor gode argumenter for å sette i gang med en forsøksordning.

    Les mer »
  • Like muligheter – ulike valg

    28. mars 2012

    «Det er forskjell på hvordan hver enkelt av oss ønsker å organisere en tilværelse med barn og jobb. Så lenge mulighetslikheten sikres, har kvinner mer enn nok ressurser og kunnskaper til å velge den utdannelsen og de livene de ønsker seg. De valgene må respekteres, også dersom kvinner velger ”galt” i forhold til en ”mannsstandard” for det gode liv,» skriver Mathilde Fasting i Dagens Næringsliv.

    Les mer »
  • Støtt Civita

    8. juni 2011

    Civita er en partipolitisk uavhengig tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om liberale verdier og løsninger. Civita skal formidle kunnskap og ideer som er tankevekkende og utvider rommet for den politiske debatt, og fremme […]

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »