Økonomi og velferd

Mobiltelefoner forandrer Kenya

Publisert: 9. februar 2007

Inntil slutten av 1990-årene hadde staten monopol på telekommunikasjon i Kenya. Det statlige selskapet var preget av ineffektivitet og korrupsjon. Telefoner var forbeholdt et lite fåtall av befolkningen. Av mer enn 30 millioner innbyggere hadde færre enn 20.000 egen telefon. Så skjedde det noe.

Etter at myndighetene åpnet for private mobiltelefonselskaper i 1998, har landet opplevd en kommunikasjonsrevolusjon. I dag har en av tre kenyanere egen mobiltelefon. Dette har, ikke overraskende, hatt stor betydning for næringslivet, og spesielt for nyetablerte selskaper.

I denne rapporten fra International Policy Network har man sett nærmer på betydningen av liberalisering av telemarkedet i Kenya. Forfatterne hevder at grunnlaget for suksessen til de private selskapene og de positive virkningene er fraværet av offentlige reguleringer.

 

Den ene forfatteren, June Arunga, sier det slik: “Too often, we are told that African governments need more ‘aid’. Our report demonstrates that this is utterly misguided because it is our governments which are preventing economic development through heavy-handed regulation. We show that private markets can and will develop when the government steps out of the way and allows its citizens to the ability to engage in entrepreneurial activity,”