Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Økonomisk frihet og utvikling

Fergesatsing og økonomisk analfabetisme

Publisert: 19.02.2021
Gard Løken Frøvoll Gard Løken Frøvoll

Norske politikere har lenge sluppet å prioritere. Perspektivmeldingen viser at denne tiden snart er over og det bør vi ta på alvor.

Bondevik 2-regjeringens siste statsbudsjett, for året 2005, var på 650 milliarder kroner. Siden den gang har offentlig pengebruk nærmest gått av hengslene.

Etter åtte år med Jens Stoltenbergs rødgrønne regjering var statsbudsjettet 1065 milliarder kroner i 2013. Erna Solbergs regjering har fortsatt økningen, og statsbudsjettet er nå på over 1500 milliarder kroner.

I samme periode har oljefondet økt i verdi fra 1400 milliarder kroner ved utgangen av 2005, til dagens over 11 000 milliarder kroner. Fondets enorme vekst skyldes hovedsakelig stor norsk oljeutvinning, høy oljepris og god avkastning i verdens aksjemarkeder.

I 2005 var oljefondet litt over dobbelt så stort som utgiftene på statsbudsjettet. Dette betyr at staten kunne stoppet all innkreving av skatter og avgifter, og «levd på» oljefondet i litt over to år. I dag er oljefondet over syv ganger så stort som statsbudsjettet, og staten kunne derfor «levd på» oljefondet i drøye syv år.

Vi har altså blitt mye rikere de siste 15 årene. Likevel er det store mørke skyer i horisonten, og vi bør skifte kurs for å unngå dem.

Trangere tider

På fredag la finansminister Jan Tore Sanner frem Perspektivmeldingen. Perspektivmeldingen er et dokument utarbeidet av Finansdepartementet, som forsøker å fremskrive utviklingen i norsk økonomi til 2060. Dokumentet skal gi både politikere og befolkningen for øvrig et kunnskapsgrunnlag for å vurdere den økonomiske bærekraften i Norge.

Årets perspektivmelding viser, som de tidligere, at vi går inn i trangere tider. Dette skyldes blant annet befolkningssammensetningen, der vi får flere eldre og pensjonister, og færre i yrkesaktiv alder som skal betale utgiftene.

I tillegg ventes inntektene fra petroleumssektoren å gå ned, kombinert med en forventet lavere vekst i oljefondet. Faktorer delvis eller helt utenfor politisk kontroll vil utgjøre store utgiftsøkninger, gitt dagens utgiftsstruktur.

Sagt med andre ord: med uendret politikk vil utgiftene øke drastisk, enten vi ønsker det eller ei. Dette betyr at handlingsrommet for nye og kostbare satsninger blir redusert.

Redusert fra 21 til fire milliarder

Handlingsrommet for nye satsinger anslås å være 4 milliarder kroner i året frem mot 2031. Til sammenligning var handlingsrommet 21 milliarder i gjennomsnitt per år for årene 2011-2019. Handlingsrommet viser hvor mye midler politikerne kan bruke på nye satsninger, ut over de løpende utgiftene staten allerede har pådratt seg.

Der politikerne de siste 10 årene har kunnet øse fra en «ekstrapott» på 21 milliarder kroner i hvert statsbudsjett, er denne ekstrapotten nå redusert til fire milliarder kroner.

De som har fulgt norsk politikk de siste ti årene, har sannsynligvis lagt merke til at denne potten har kommet godt med som smøremiddel i budsjettforhandlingene. Stoltenberg-regjeringen hadde flertall i Stortinget, og la derfor frem budsjetter som den visste ville få flertall. Regjeringen forsynte seg derfor av ekstrapotten før budsjettet ble lagt frem, og det ble derfor ikke like tydelig.

Solberg-regjeringen har stort sett vært en mindretallsregjering, og hver høst har vi kunnet se i mediene at endelig budsjettavtale ble dyrere i møte med ulike støttepartier, enten det var Venstre og KrF, kun KrF eller nå senest FrP. Å finne budsjettenighet er sannsynligvis lettere når partiene kan forsyne seg av en ekstrapott på 21 milliarder, enn fremtidens fire milliarder.

Fergesatsning på tre milliarder

Kunnskapsgrunnlaget fra Perspektivmeldingen bør tas på alvor av politikerne. Det virker ikke som alle politikerne gjør det.

Mandag 15/2, bare tre dager etter at meldingen ble lagt frem, kunne vi høre Arbeiderpartiet og FrP debattere fergepriser i Politisk kvarter. Arbeiderpartiet var først ute med saken, og sa de ville redusere fergeprisene med 50 prosent, hvorpå FrP høynet og ville gjøre ferge gratis.

FrPs forslag om gratis ferge koster tre milliarder kroner årlig, og Aps forslag om halv fergepris koster 1,5 milliarder kroner årlig. På spørsmål fra programleder Astrid Randen om hvor pengene skulle komme fra, og hva som skulle prioriteres ned, hadde verken Ap eller FrP noe svar.

Tre milliarder kroner på en fergesatsning er ikke så mye relativt til et handlingsrom på over 20 milliarder. Nå som handlingsrommet blir «bare» fire milliarder, vil nok politikerne tenke seg om én ekstra gang før de bruker nesten hele handlingsrommet på å gjøre ferge gratis.

Å ikke svare på spørsmål om inndekning og prioriteringer, og heller fortsette i Ole Brumms ånd med «ja, takk, begge deler», vil sannsynligvis bli sett på som økonomisk analfabetisme om relativt kort tid.

Innlegget var publisert i Nettavisen 17. februar 2021.

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Dyp økonomisk krise – hvor er krisen?

    17. februar 2021

    Støtteordningene bør være helt avviklet når samfunnet åpner opp igjen, det vil si at de bør trappes ned noe i forkant. Jeg er svært usikker på om det kommer til å skje når konkursene sannsynligvis øker, og flere av de permitterte blir helt ledige, skriver Steinar Juel.

    Les mer »
  • Avgifter på elbiler nå

    22. oktober 2017

    «Dersom ikke noe gjøres, vil statens inntekter fra bilavgiftene fortsette å falle, med ca 3 milliarder kroner i året», skriver Steinar Juel.

    Les mer »
  • Litt om fakta og skatt – og om NRKs rolle i valgkampen

    10. mai 2017

    Vi kommer til å høre mange diskusjoner om skattelettelser i valgkampen. Jeg syns NRK burde være mer opptatt av å opplyse oss om fakta – ikke bare kommentere debatter som om de var fotballkamper. Kristin Clemet blogger.

    Les mer »
  • Blå økonomisk politikk

    8. oktober 2013

    «En vekst- og skattelettefokusert politikk, som øker oljepengebruken i forhold til Stoltenberg II-regjeringens tolkning, vil innenfor handlingsregelens fleksible ramme være ansvarlig. Det vil også ha bivirkningene at konkurranseevnen og til norske bedrifter og arbeidsplasser vil styrkes, samtidig som grunnlaget for fremtidig offentlig velferd trygges,» skriver Villeman Vinje hos E24.

    Les mer »
  • Handlingsrom: Aps meningsløse triksing med tall

    13. mai 2013

    «Jeg er enig i at det ikke gir mye mening å bruke nominelle tall, dersom man skal vurdere det handlingsrommet. Når tallet likevel er verdt å trekke frem, er det fordi regjeringspartiene selv gjør det. Når de skal skryte av alt de har fått til, bruker de nemlig gjerne nominelle tall,» skriver Kristin Clemet.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »