Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Politisk filosofi og idédebatt

Verneplikt som borgerplikt

Publisert: 23.12.2020
Mathilde Fasting Mathilde Fasting

 

Å argumentere for verneplikt er ikke i konflikt med et liberalt ståsted. Som borgere har vi friheter og rettigheter, men vi har også ansvar og plikter.

På sensommeren ble jeg invitert til Verdibørsen for å snakke om verneplikt. I det samme innslaget ble Christian Tybring-Gjedde intervjuet om sitt forslag om obligatorisk førstegangstjeneste. Tybring-Gjedde mente at det ville føre til bedre samhold, en styrket fellesskapsfølelse og bedre integrering og la vekt på at verneplikten ikke trenger å være militær, men kan inkludere redningsarbeid eller andre sivilforsvarsoppgaver.

Den amerikanske statsviteren Francis Fukuyama ville nikket til Tybring-Gjeddes argumentasjon. Han argumenterer for at verneplikten kan være et verktøy for å skape et større nasjonalt fellesskap og en nasjonal identitet som ikke bygger på ekskludering av grupper, men som fremhever felles verdier. Dypest sett mener Fukuyama at verneplikten handler om lojalitet. Hvis noe blir satt på spissen, hvilket land eller nasjon forsvarer du da? Hvor hører du hjemme? Jeg er enig og mener at verneplikten kan bidra til at alle føler en ekstra tilknytning til landet sitt, utover den som kommer av å ha stemmerett og betale skatt.

Verneplikt kan skape en positiv nasjonalisme, men det er en vanskelig balanse mellom en aggressiv og en god nasjonalisme. Det har mye med historie å gjøre, og hvordan de «nasjonale mytene» har oppstått og blitt bearbeidet. Norge har en annen historie enn for eksempel Tyskland. Vi feirer Grunnloven og 17. mai, mens tyskerne vegrer seg for å snakke om nasjonalisme.

Jeg synes det kan være fruktbart å se på forskjellene mellom begrepene god selvfølelse og selvgodhet. Det fanger etter min mening noe av det Fukuyama mener med en «integrative national identity», som bygger på en god selvfølelse, uten at det tipper over i en nasjonalistisk selvgodhet. Jeg tror Fukuyama er inne på noe når han sier at vi må ha et følelseselement med i en nasjonalisme. En snill kanalisering av nasjonalfølelser har vi i sport. Det å heie på landslag i ulike idrettsgrener skaper også et samhold og en fellesskapsfølelse, mens verneplikten bærer i seg et element av å gi noe tilbake og ta et ansvar for det landet man bor i.

Integrering har vært brukt i argumentasjonen om verneplikt, men jeg tror ikke at verneplikt skal brukes som et integreringsverktøy. Integrering vil forhåpentlig kunne være en positiv konsekvens av en verneplikt, men verneplikten er først og fremst for alle unge, uansett bakgrunn, etnisitet eller religion. Det handler om å bygge en nasjonal identitet som makter å bygge på de liberale verdiene, og som ikke ekskluderer og knytter identiteten til rase, etnisitet, eller en bestemt religion eller kultur.

Norge er et av få land i verden som fremdeles har verneplikt, sammen med land som Kina, Russland og Nord-Korea, men også Danmark og Finland har verneplikt. Verneplikten i Nord-Korea er åpenbart knyttet til militær forsvarsevne, mens plikten i Norge er mer på papiret enn i realiteten, for bare én av ti avtjener førstegangstjeneste. Jeg tror at forslaget til Tybring-Gjedde om å inkludere andre sivile formål er konstruktivt, og noe som i dag vil passe bedre enn kun en militærtjeneste.

Selv om allmenn verneplikt som fenomen knyttes til Frankrike i tiden etter revolusjonen, og koblingen mellom nasjonen og hæren etter hvert ble sterk i mange land, er det mulig å trekke linjer helt tilbake til Machiavelli. Machiavelli har den romerske republikken som sitt ideal, og i Discorsi og i Arte della Guerra skriver han om sammenhengen mellom borgere og verneplikt. Machiavellis republikanske teori hviler på borger-militær-idealet. Han kritiserer sin samtidige republikk Venezia for å bruke leiesoldater. I slaget ved Agnadello den 14. mai i 1509, tapte Venezia den militære og politiske styringen av sine fastlandsbesittelser. Venetianerne forsvarte seg selv på sjøen, men brukte leiesoldater på fastlandet. For Machiavelli var dette forkastelig, fordi han knytter borgeridealet sitt til plikter og dygder og til å forsvare sin bystat. Fukuyama trekker også linjer bakover og skriver: «National service would be a contemporary form of classical republicanism, a form of democracy that encouraged virtue and public-spiritedness rather than simply leaving citizens alone to pursue their private lives.»

Det er feil å tro at liberalisme ikke inkluderer plikt. Plikt har vært knyttet til frihet siden antikken. Jeg har tidligere skrevet om boken til historiker Helena Rosenblatt, The Lost History of Liberalism, hvor hun går gjennom nettopp dette positive og svært lange historiske båndet mellom plikter og ansvar og frihet. En argumentasjon for verneplikt er ikke i konflikt med et liberalt ståsted. Som borgere har vi friheter og rettigheter, men vi har også ansvar og plikter.

 

Innlegget er publisert hos Minerva 21.12.20.

 

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Nytt Civita-notat: Profesjonalisering av Forsvaret

    7. september 2013

    «Det er denne debatten tiden nå er inne for å ta – ikke om vi skal profesjonalisere Forsvaret, men hvordan. De reelle alternativene er at vi enten diskuterer hvordan en profesjonalisering skal skje og gjennomfører den ut fra en klar forestilling om hvordan det best kan gjøres – eller våkner opp en dag og finner ut at det bare ble slik,» skriver Sverre Diesen.

    Les mer »
  • Verneplikt i helse: Et dårlig forslag

    8. mars 2013

    «Dersom kvinner skulle bli omfattet av verneplikten, vil det bli flere som har verneplikt, som ikke gjennomfører førstegangstjeneste. Det er ikke en uthuling. Det vil det være med tvangsarbeid innen helsesektoren fordi ungdom skal læres opp i «velferdsstatens verdigrunnlag» ut fra en forestilling om at det er velferdsstaten vi har verneplikt for å forsvare,» skriver Torstein Ulserød i Morgenbladet.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »