Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Økonomisk frihet og utvikling

Fakta om å deregulere

Publisert: 10.12.2020
Gard Løken Frøvoll Gard Løken Frøvoll

Atle Hagtuns replikk til meg 2. desember viser hvor viktig det er å søke kunnskap fremfor å sette seg fast i gamle forestillinger og alternative fakta.

Hagtun mener det ikke finnes ett eneste eksempel i verden på at deregulering av drosjemarkedet fungerer. Videre hevder han at det ikke finnes noen kunnskapsbasert analyse bak dereguleringen som regjeringen har gjennomført. Heldigvis har ikke Hagtuns påstander rot i virkeligheten.

I rapporten «Erfaringer med deregulering av drosjemarkedet i ulike land og overføringsverdi til Norge» fra 2019, bestilt av Samferdselsdepartementet, kan man lese internasjonal forskning på regulering og deregulering av ulike drosjemarkeder. Den viser at deregulering i de aller fleste tilfeller er gunstig. Forskerne mener også at i de tilfellene hvor deregulering har vist seg å gi ugunstige utfall, kan dette forklares med at dereguleringen ikke har gått langt nok, for eksempel ved at bildeling ikke har vært tillatt. Rapporten lener seg blant annet på forskning fra OECD, som konkluderer med at deregulering er effektivt, hvis det ikke gjøres på en gal måte.

Jeg har ennå ikke lest noen som hevder regjeringen har deregulert på feil måte.

Hagtuns halmstrå er at tidlige studier, fra 1980- og tidlig 1990-tall, antydet at deregulering ikke nødvendigvis var gunstig. Men det har gått 30 år siden den gang, og den nye forskningen er rimelig entydig på at deregulering faktisk vil ha positive konsekvenser, i tråd med vanlig økonomisk teori.

Innlegget var publisert i Klassekampen 8. desember 2020.

Les også:Forbedring i drosjenæringen

Les også:Markedet vil bedre drosjenæringen

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • ACTIS’ lemfeldige omgang med fakta

    16. juli 2017

    «Legalisering vil ikke løse alle problemer, men det vil bøte på de verste bivirkningene av krigen mot narkotika,» skriver Eirik Løkke i Aftenposten.

    Les mer »
  • Fakta om forskjellene i skattepolitikken

    11. mai 2017

    Onsdag skrev Kristin Clemet et blogginnlegg – om de reelle forskjellene i skattepolitikken – som førte til en diskusjon med Arbeiderpartiet. Her oppsummerer hun denne diskusjonen.

    Les mer »
  • Litt om fakta og skatt – og om NRKs rolle i valgkampen

    10. mai 2017

    Vi kommer til å høre mange diskusjoner om skattelettelser i valgkampen. Jeg syns NRK burde være mer opptatt av å opplyse oss om fakta – ikke bare kommentere debatter som om de var fotballkamper. Kristin Clemet blogger.

    Les mer »
  • Fakta om faktafetisjisme

    20. juni 2014

    «Morgenbladet kritiserer på lederplass 13. juni Civita og undertegnede for å bringe debatten i etterkant av Thomas Pikettys Capital in the Twenty-First Century inn på et «faktafetisjistisk sidespor». Det er en kritikk til å leve med, når det man har gjort er å forsøke å bringe flere fakta, viktige nyanser og den norske virkeligheten inn i debatten,» skriver Marius Doksheim.

    Les mer »
  • Myter og fakta om europeisk arbeidsmigrasjon

    8. mai 2014

    «Er det sant at arbeidsinnvandrere reiser til land med gode velferdsordninger? Eurobarometeret, en meningsmåling blant innbyggere i alle de 27 EU-landene, korrigerer myten. Velferdsordninger kommer langt ned på listen når EU-borgerne skal svare på hva som er årsaken til at de reiser ut,» skriver Mathilde Fasting.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »