Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Menneskerettigheter og demokrati

Vi avfeier ikke ensomhet, svar til Aasland

Publisert: 20.11.2020
Lars Fr. H. Svendsen Lars Fr. H. Svendsen

I et litt besynderlig innlegg hevder Sigrun Aasland i Agenda at vi i Civita skulle være enige om at ensomhet ikke er noe å bekymre seg over. Til det er for det første å bemerke at vi i Civita sjelden er helt enige om noe som helst, og det er sikkert delte meninger også om dette spørsmålet. Men i Civita er vi i hvert fall såpass bekymret at vi har gjennomført omfattende forskning på området, og hovedfunnene er presentert i boken Ensomhetens filosofi (Oslo: Universitetsforlaget 2015), som er utgitt på et vitenskapelig forlag. Funnene i boken synes dessuten å være såpass interessante for omverdenen at den foreløpig er oversatt til 12 andre språk.

Agenda har meg bekjent ikke gjennomført noen egen forskning om ensomhet. Det de først og fremst har gjort, er å promotere en svært «journalistisk» og faglig temmelig svak bok av Noreena Hertz, som er oversatt og utgitt på deres eget forlag. En grundig anmeldelse av boken til Hertz får eventuelt komme etter hvert.

Jeg vil nå bare påpeke to poenger: (1) Overføringsverdien til Norge av de primært britiske og amerikanske forholdene som Hertz drøfter i boken, er i beste fall usikre. (2) Hertz har en så idiosynkratisk angivelse av hva ensomhet er, at det hun skriver er mer eller mindre irrelevant for den seriøse ensomhetsforskningen.

I ensomhetsforskningen er ensomhet forstått psykologisk som en følelse av smerte eller ubehag på grunn av hva som oppleves som en utilstrekkelig tilknytning til andre. Hertz utvider dette dramatisk til også å omfatte blant annet ikke å føle tilhørighet til lokalsamfunnet eller staten. Når man kaster ut et så vidt nett, vil man selvsagt finne mer ensomhet, og man vil dessuten få ganske mange «ensomme» som ikke føler seg ensomme. Det står selvsagt enhver fritt å redefinere begreper, men man løper da også en risiko for å miste forankringen i det som ellers gjøres av seriøs forskning på området, og det er dessverre tilfelle med boken til Hertz. Vi kunne for den saks skyld tenke oss en forfatter som gikk til motsatt ytterlighet, og definerte ensomhet som «smerte etter å ha vært berøvet all menneskelig kontakt i minst én måned» – da ville ensomhetsprevalensen blitt veldig lav, men definisjonen av ensomhet ville ha vært så idiosynkratisk at funnene i studien ville ha vært av ganske liten interesse for den øvrige ensomhetsforskningen.

Hva utviklingen av ensomhet i Norge gjennom de siste tiårene angår, har Civita, FHI og SSB svært like funn. Agenda er selvsagt velkomne til å produsere egen forskning på området som kan vise svakheter i den forskningen som allerede foreligger.

Det er en del rart i Aaslands innlegg. Hun synes for eksempel ikke å ha så klart for seg at det er forskjell på generalisert tillit – den man har til ens medmennesker – og tilliten man har til offentlige myndigheter. En reduksjon i den sistnevnte fører ikke nødvendigvis til en reduksjon av den førstnevnte, og det er den førstnevnte som er klart korrelert med ensomhet. Det er selvsagt mulig at det også finnes en korrelasjon mellom ensomhetsprevalens og tillit til offentlige myndigheter, men meg bekjent finnes det ingen studier av dette.

Aasland påstår at jeg skulle ha ment at det var mer ensomhet før i tiden. Det har jeg aldri hevdet, og ber henne belegge påstanden hvis hun skulle mene at hun har dekning for den. Det jeg har skrevet, er at individualisering ser ut til å redusere ensomhet, noe som kan skyldes at individualisering også ser ut til å fremme den generaliserte tilliten. I og med at ensomhetsprevalensen er såpass uendret gjennom tiår, må det også ha vært andre utviklingstrekk som har virket i motsatt retning. Jeg har hevdet at tallene har vært overraskende stabile i de tiårene hvor vi har tall for ensomhetsprevalens, og hvordan ensomhetsnivåene var forut for det, vet vi i grunnen lite om. Det innebærer blant annet at det ikke er dekning for en påstand om at vi befinner oss i «ensomhetens århundre».

Innlegget var publisert i Harvest 17. november 2020.

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Hva er du uenig i, Sigrun Aasland?

    21. oktober 2020

    Det er rart at ikke venstresiden bruker kreftene sine på å forbedre styringen og reguleringen av både de private, kommunale og ideelle aktørene fremfor å ekskludere en av dem, skriver Kristin Clemet i Minerva.

    Les mer »
  • CIVITA-FOREDRAGET: Lars Fr. H. Svendsen om ensomhet

    14. oktober 2020

    Hva er ensomhet, og er det riktig at det er et stadig større samfunnsproblem? Hør andre episode av vår nye podcast #Civitaforedraget med filosof Lars Fr. H. Svendsen.

    Les mer »
  • Vold som svar på ytringer kan aldri godtas

    23. november 2019

    Forsvaret av ytringsfriheten er for viktig til at det kan overlates til ytterliggående eller høyreekstreme. Det er uheldig om de kan spille på at myndighetene ikke forsvarer ytringsfriheten godt nok mot dem som svarer på ytringer med vold.

    Les mer »
  • Min, din eller vår ensomhet?

    2. oktober 2015

    «En politisk mobilisering mot ensomhet er et håpløst prosjekt. Kanskje forventer vi i dag generelt for mye varme i det sosiale rommet», skriver Lars Svendsen i Morgenbladet:

    Les mer »
  • Siste svar

    1. juli 2013

    «Leraands debattstil begynner å ligne mer og mer på steinkasting enn saklig argumentasjon», skriver Bård Larsen og Morten Kinander i Klassekampen.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »