Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Velferd og den nordiske modellen

Testregimet i skolen

Publisert: 10.09.2017
Kristin Clemet Kristin Clemet

 

Jeg leser ofte om det testregimet jeg angivelig har innført i norsk skole.

I Morgenbladet 25.august skriver for eksempel debattredaktør Marit K. Slotnæs på lederplass, tydeligvis litt nedstemt, at velgere som vil kvitte seg med hele testregimet som forbindes med Kristin Clemet og kunnskapsløftet, blir henvist til SV og Rødt.

Men hvilket testregime er det Slotnæs tenker på? De prøvene jeg, det vil si Stortinget, innførte i min tid, var de nasjonale prøvene. Vi var da et av ytterst få land som ikke hadde nasjonale prøver. De ble innført, blant annet fordi det ble avdekket at vi ofte ikke visste nok om elevenes faglige utvikling før det var for sent.

De nasjonale prøvene har en litt annen form nå enn da jeg var minister, men omfanget er omtrent det samme: Det gjennomføres tre prøver på 5. trinn, tre prøver på 8. trinn og to prøver på 9. trinn, altså til sammen åtte prøver på ti år. To av dem varer i 60 minutter, de andre varer i 90 minutter.

Prøvene hjelper lærere, rektorer og myndigheter til å skape en best mulig skole for elevene.

I tillegg til nasjonale prøver ble det, mens SV hadde utdanningsministeren, innført noen obligatoriske kartleggingsprøver i lesing på 1. 2. og 3. trinn og i regning på 2. trinn. Disse prøvene tar 45 eller 60 minutter.

Kartleggingsprøvene og de nasjonale prøvene har ulike formål, som jeg ikke går inn på her. Men jeg er enig med dem som mener det er fornuftig å gjennomføre disse prøvene, fordi det hjelper lærere, rektorer og myndigheter til å skape en best mulig skole for elevene.

Alt oppsummert: Elevene bruker cirka 15 timer på obligatoriske prøver i løpet av ti år. Det er under 0,2 prosent av all den undervisningstiden elevene minimum har krav på.

Utover dette kan selvsagt kommunene, skolene og lærerne selv gjennomføre prøver ut fra hva de mener er pedagogisk riktig. Men det skyldes altså ingen vedtak fra oven.

 

Innlegget er på trykk i Morgenbladet 8.9.17.

 

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Lærernorm og vedtak om daglig fysisk aktivitet: Farlig lek med skolen

    13. desember 2017

    «Ingen er mot flere lærere i skolen, og ingen er mot at elevene får utfolde seg mer fysisk. Det er måten dette skjer på, som er så uheldig,» skriver Kristin Clemet.

    Les mer »
  • Den enkelte skolen betyr noe

    15. februar 2017

    «Vi har et variert elevgrunnlag ved norske skoler. Derfor er det viktig at skolene måles på hvordan de bidrar til sine elevers læring og utvikling,» skriver Mathilde Fasting.

    Les mer »
  • Vi trenger kunnskap både i og om skolen

    6. desember 2016

    PISA måler ikke alt, men PISA er en viktig brikke i et stort puslespill som til sammen skal gi oss et godt bilde av norsk skole. Kristin Clemet i Aftenposten.

    Les mer »
  • Er Oslo-skolen verdens beste?

    12. april 2015

    «Oslo-skolen holder ikke bare tritt med nasjonen – den gjør det bedre enn landet for øvrig: Oslo har den klart beste utviklingen når det gjelder å forhindre frafall i videregående opplæring. Oslo gjør det best på nasjonale prøver i lesing og regning på 5. trinn, best i regning på 8. trinn og best i lesing og regning på 9. trinn,» skriver Kristin Clemet i Aftenposten.

    Les mer »
  • Nr. 28 2013: Nytt religionsfag i skolen

    12. desember 2013

    I dette notatet diskuteres avtalen mellom Høyre, FrP, KrF og Venstre om nytt religionsfag i skolen. Man ser kort på konfliktene som tidligere religionsfag har forårsaket i Norge og kommer med noen forslag til hvordan problemet med faget bør løses for å unngå nye konflikter. Hovedproblemet med religionsfaget består i at man vil at det skal gjøre to ting samtidig. En borgerlig regjering bør finne en måte å legge KRLE-faget dødt på, og heller gå inn for et religionsfag i norsk skole som overlater en stor del av kulturell og religiøs identitetsbygging til familier og religiøse organisasjoner.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »