Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Velferd og den nordiske modellen

Private skoler gjør de offentlige bedre

Publisert: 30.06.2017
Jonas Vikingstad Jonas Vikingstad

 

Det har den siste tida pågått en debatt om hvorvidt man fremdeles skal tillate private, kommersielle barnehager å etablere seg i Oslo. Men burde man ikke også diskutere om man skal la flere private aktører få etablere seg i Skole-Norge?

Motstanderne av private aktører argumenterer for at de private aktørene først og fremst fokuserer på profitt, fremfor et godt tilbud. Men behøver dette alltid å være motsetninger? Om man organiserer konkurransen mellom de ulike aktørene på en god måte, legger man til rette for valgfrihet, mangfold, høyere effektivitet og bedre kvalitet.

I dagens norske skole er det primært det offentlige som står for tilbudene. Om man som elev eller foresatt ikke finner seg til rette i den offentlige skolen, eller er skeptisk til hvordan den styres, møter man et tunggrodd byråkrati. For den offentlige skolen vil det vanligvis ikke gi et tap om en elev bytter skole. Det er ikke tilfelle ved en offentlig finansiert, privat drevet skole. Her vil en tapt elev gi et økonomisk tap for den private skolen. De private skolene som ikke leverer et godt nok tilbud eller bryter med regler, overlever ikke, og mister muligheten for å drive videre.

Det finnes få eller ingen eksempler på kommunale eller fylkeskommunale skoler som har blitt avviklet grunnet dårlig drift. Det er fordi den offentlige skolen ikke behøver å innrette seg etter krav fra elever og foresatte i samme grad som private skoler behøver. Målet er naturligvis ikke å få flest mulig privatdrevne skoler, men å tilby den beste utdanningen for hver enkelt elev.

Sverige, som har liberalisert sin skolelov, kan vise til positive resultater som følge av konkurranse mellom offentlige og private skoler. Resultatene skyldes ikke bare bedre resultater blant elevene ved de private skolene, men også en markant bedring i resultatene fra de offentlige skolene i de kommunene hvor de har konkurranse fra private skoler.

Private aktører i den norske skolen gir innovasjon og skaperkraft, og det er ingen grunn til å si nei til slikt. Flere offentlig finansierte, privat drevne skoler gir ikke bare mer valgfrihet, det kan også heve kvaliteten i Skole-Norge.

 

Innlegget er på trykk i Klassekampen 28.6.17.

 

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Private barnehager – er de egentlig ønsket?

    17. desember 2019

    Regjeringen ønsker et mangfold av barnehager, men Kunnskapsdepartementet har fremmet forslag som kan føre til at innslaget av private barnehager gradvis dør ut. Dette notatet ser på forslagene i høringsnotatet og fraværet av analyser av tiltakenes konsekvenser.

    Les mer »
  • Holdninger til private aktører i velferden i Stavanger

    3. september 2019

    Dette notatet gir en kort fremstilling av holdningene til private leverandører av offentlig finansierte velferdstjenester blant partiene som stiller til valg i Stavanger.

    Les mer »
  • Holdninger til private aktører i velferden i Oslo

    23. mai 2019

    Dette notatet går gjennom valgprogrammene til partiene som stiller til valg i Oslo, og gir en oversikt over hvem som mener hva om private velferdsaktører.

    Les mer »
  • Hva er utdanning?

    2. mai 2019

    Utdanning eller utdannelse betyr generelt å tilegne seg kunnskap eller lære seg ulike ferdigheter. Begrepet refererer vanligvis til en form for planmessig læring.

    Les mer »
  • En drøfting av argumenter for og mot private, kommersielle aktører i velferden

    8. februar 2019

    Dette notatet tar for seg argumentene for og mot private aktører som leverandører av velferdstjenester.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »