Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Velferd og den nordiske modellen

Nye krumspring om tidlig innsats

Publisert: 05.09.2016
Kristin Clemet Kristin Clemet

Arbeiderpartiets skolebyråd i Oslo Tone Tellevik Dahl har gjentatte ganger påstått at tidlig innsats ikke var en del av Kunnskapsløftet, og at dette er noe det er «viktig å vite» (22.8. ).

Men dette er, som jeg skrev i mitt innlegg 24.8., bare tull. Tidlig innsats var en helt sentral del av Kunnskapsløftet.

Nå gir Tellevik Dahl meg rett, men samtidig prøver hun seg med nye krumspring (29.8. ). Jeg har nemlig bare rett, ifølge Tellevik Dahl, hvis man «avgrenser» tidlig innsats til det å begynne med lese-, skrive- og regneopplæring fra 1.klasse – som om lesing, skriving og regning er en bagatell.

«Sånn sett har Clemet rett i at vi har hatt tidlig innsats lenge i skolen», skriver Tellevik Dahl – men unnlater å nevne at «lenge» her betyr siden 2006, da Kunnskapsløftet ble innført.

Grunnen til at Tellevik Dahl ikke vil gi meg helt rett, er, så vidt jeg forstår, at «tidlig innsats» ikke betyr tidlig innsats. «Tidlig innsats» er visstnok noe som ikke kom før den rødgrønne regjeringen fremmet en stortingsmelding i 2006. Der tok den blant annet til orde for at skolene skulle gripe inn tidlig, dersom elevene ikke greide å lære å lese og skrive. Men det ironiske er jo at hele ideen om tidlig intervensjon forutsetter at det er meningen at man også skal begynne lese- og skriveopplæringen tidlig. Man kan tross alt ikke gripe inn tidlig overfor elever som ikke greier å lese og skrive, dersom det ikke er meningen at de skal kunne lese og skrive.

Innføringen av grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning fra første trinn og i alle fag var selve startskuddet for det som nå omtales som «tidlig innsats». Det kom med Kunnskapsløftet, som både SV og Ap sluttet seg til etter å ha innrømmet at de gjennom mange år hadde tatt altfor lett på skolens læringsoppdrag.

Fremfor å fortsette å omskrive historien og spore av en viktig debatt om Osloskolen, bør Tellevik Dahl konsentrere seg om fremtiden. Hun har overtatt ansvaret for en meget god skole, og hun har ikke én dag å miste, hvis hun vil bevare den eller, aller helst, forbedre den.

Jeg ønsker henne lykke til!

 

 

Innlegget er publisert i Dagsavisen 2.9.16.

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Om Kunnskapsløftet og skolens brede samfunnsoppdrag

    30. juni 2018

    «Norske elever har hatt stor fremgang siden Kunnskapsløftet ble innført», skriver Kristin Clemet.

    Les mer »
  • Osloskolen – fortsatt på topp

    6. september 2017

    Hvordan kan Trond Giske, og, ikke minst Tone Tellevik Dahl, nesten med lynets hastighet slå fast at det vi hittil har visst om Osloskolen, er «myter», og at den nye forskningen er så solid, sikker og overbevisende at den nærmest slår ihjel tidligere forskning? Hvilken interesse skulle de ha av å gjøre det? Kristin Clemet blogger.

    Les mer »
  • VILJE TIL Å LYKKES – Innvandring og sosial mobilitet

    2. september 2017

    Mange etterkommere etter innvandrere til Norge gjør det bra. Denne pamfletten presenterer en rekke portrettintervjuer med etterkommere i Norge, enten født her eller kommet tidlig med foreldrene. De har det til felles at de er konkrete eksempler på god sosial mobilitet.

    Les mer »
  • Omskriver historien om Kunnskapsløftet

    20. januar 2017

    «Historien om skolereformen fra 2004 er en annen enn den Tone Tellevik Dahl forteller», skriver Kristin Clemet i Dagens Næringsliv.

    Les mer »
  • Historien om Kunnskapsløftet

    19. januar 2017

    «Tone Tellevik Dahl (Ap) er opptatt av å skrive om historien og å skrive den om (3.1.). Hun skriver at Kunnskapsløftet «ble utformet av Høyre», og at den rødgrønne regjeringen senere «rettet opp i mange av svakhetene i reformen». Historien er en ganske annen.» Kristin Clemet i Dagsavisen.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »