Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Politisk filosofi og idédebatt

Du vet hva som er sant

Publisert: 10.06.2016
Lars Gauden-Kolbeinstveit

«Du veit lika godt som meg: sannheten e ikkje någe å leida itte, den kjeme dinglande», synger Tønes i visen «Min venn». Visesangeren fra Sokndal tolker sannhet som noe som har en egen kraft og noe vi ikke kan løpe fra. Det har han nok mye rett i, men denne ideen om sannhet er også naiv og fremmed for makt. Vi mennesker frykter ofte sannheten, og derfor bruker vi makt til å hindre at den blir avslørt. Maktmisbruk var noe filosofen John Stuart Mill var notorisk redd for. Det var blant annet derfor han forsvarte ytringsfriheten så kompromissløst. Mill mente at sannheten ikke i seg selv har en slik kraft at den nødvendigvis vil vise seg. Det er et av argumentene Mill begrunner ytringsfriheten med. Ytringsfrihet skal på den ene siden avsløre hva som er sant og på den andre siden tvinge oss til stadig å begrunne sannheten. For eksempel er menneskeverdet noe vi på mange måter tar som en gitt sannhet, men denne sannheten ivaretas ikke bedre ved å forby for eksempel rasistiske ytringer. Ikke fordi rasistiske ytringer er et gode i seg selv, men de kan tvinge oss til argumentere for hva som er sant og begrunne det: alle mennesker er like mye verd.

Tønes og Mill står likevel ikke så langt i fra hverandre. Tønes treffer noe vi selv erfarer og vet. Han synger: «Du veit lika godt som meg». Vi trenger ikke å lete, vi vet hva som er sant, men vi lar være å snakke om det for å unngå et ubehag, eller for å skåne. Likevel kommer sannheten som regel dinglende likevel fordi det vi sier, eller lar være å si, ikke henger sammen med handlingsmønsteret vårt. Om det som er sant bør opp i dagen og luftes, kommer an på situasjonen. Noen ganger kan en gjensidig forståelse av å unngå å snakke om ett tema være en fordel og handle om å vise andre respekt eller godta ulike sosiale roller, andre ganger handler det om manglende tillit og maktforhold.

Ordtaket «det man ikke vet, har man ikke vondt av» er mer naivt enn ideen om at selv enhver hvit løgn er utilgivelig. Holdningen er etisk problematisk fordi den ikke holder sannheten som et ideal. Det er vondt ikke å vite fordi det er vondt å legge merke til at det er noe som holdes skjult – noen man ikke vet. Ofte er det ikke gode nok grunner til å skjule sannheten. Det som er sant, kan i mange tilfeller være frigjørende for både den som holder sannheten skjult og den sannheten skjules for. En far som unnlater å fortelle sine barn hvem farfar var, gjør ofte sine barn en bjørnetjeneste. Samtidig kan det å rope ut sannheten for å være rettskaffen føre galt av sted. Enhver bør forvalte sannheten med klokskap, men denne klokskapens tvillingbror er ofte hykleriet.

Frykten for Gud har ikke alltid bare kommet av kirkers moraliserende og autoritære tone. Det kristne kravet om sannhet smerter. Da er det lett – som en hykler – å avfeie kristen etikk for å være moralistisk.

Innlegget er trykket i Minerva 02 2016 i Gauden-Kolbeinstveits spalte ”filosofen”.

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Er sannheten fortsatt relevant?

    17. august 2018

    «Ronald Reagan anerkjente i det minste at det finnes fakta og opprettholdt altså et skille mellom sannhet og sannaktighet. I Trump-regimet er denne motsetningen falt bort», skriver filosof Lars Fr. H. Svendsen i VG.

    Les mer »
  • Hva er sannhet?

    15. august 2018

    Mange mener at sannheten er truet i vår tid, ikke minst i politikken. I denne pamfletten redegjør filosof Lars Fr. H. Svendsen for begreper som «sannhet», «sannaktighet», «post-sannhet», «løgn» og «bullshit», og viser hvorfor sannhet er et så grunnleggende fenomen i menneskelivet.

    Les mer »
  • Erfaring

    8. oktober 2016

    En konservativ innser at individet ikke er seg selv nok og at vi har bedre mulighet til å gjøre samfunnet bedre når vi lytter til andres erfaringer. Likevel kan erfaring som begrep, og hva som legges i det, være forskjellig. Lars Gauden-Kolbeinstveit i Minerva.

    Les mer »
  • Donald Trump og det postfaktuelle demokrati

    19. mars 2016

    En viktig forutsetning for et velfungerende demokrati er nødvendig respekt for sannheten, av tidligere senator Daniel Patrick Moynihan formulert som ”Everyone is entitled to his own opinion, but not his own facts.” Det betyr ikke at alle trenger å være […]

    Les mer »
  • Å utdefinere seg selv

    5. mars 2012

    Bawer har med boken ”The new Quislings” kastet inn en brannfakkel. Men det er slett ikke alle branner som behøver å slukkes, noen vil fint kunne brenne opp uten større oppmerksomhet, skriver rådgiver Eirik Løkke på Minerva.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »