For 60 år siden ble det som fikk navnet «sosial markedsøkonomi» innført i Vest-Tyskland. Det er en helt spesiell suksesshistorie som i juni bl.a. markeres med et stort symposium ved Friedrich Schiller universitetet i Jena. Hva er sosial markedsøkonomi og hvorfor er dette relevant i dag?

20. juni 1948 var datoen for innføringen av den nye tyske valutaen – Deutsche Mark. Samtidig ble det innført fri prisdannelse. Dette var startskuddet for den liberal-konservative politikken under Konrad Adenauer og Ludwig Erhard, som ga Vest-Tyskland en formidabel velstandsvekst i tiårene som fulgte.

Når tyske tankesmier og næringsorganisasjoner nå markerer den sosiale markedsøkonomien så er det også for å minne om en type reformpolitikk som beviselig har vist seg å fungere. Den sosiale markedsøkonomiens arkitekter kan gi veiledning til den reformpolitikken som er nødvendig i dagens europeiske velferdsstater med stort behov for økonomisk vekst og kontroll over utgiftsveksten i offentlig sektor.

Se den omfattende hjemmesiden 60 Jahre Soziale Marktwirtschaft.

Se også:

INITIATIVE – Neue Soziale Marktwirtschaft, kampanjen for ny sosial markedsøkonomi som av mange regnes som Tysklands mest vellykkede informasjonkampanje. Kampanjen ledes av Hans Tietmeyer, tidligere sjef for Bundesbank og ansatt i finansdepartementet da Ludwig Erhard var finansminister.

Nur der Wettbewerb sichert den Wohlstand, av Hans Tietmeyer i Bayernkurier ifm 60-års markeringen

Sjanse for alle med sosial markedsøkonomi, av Dag Ekelberg

Wilhelm Röpke – bortenfor tilbud og etterspørsel av Dag Ekelberg i Minerva