Ideer

IDÉDEBATT: Liberalt rot

Publisert: 3. juni 2007

Erik S. Reinert bidrar til forvirring med sitt forsøk på «liberal opprydning» i Morgenbladet. Dessuten skriver han usant om Civitas hjemmeside, skriver Dag Ekelberg.

I Morgenbladet (18. mai) gjør Erik S. Reinert fra tankesmien Norge 2015 et forsøk på det han kaller ”liberal opprydning”. I sin kronikk gjør han alt annet enn å rydde opp i det inflaterte begrepet liberal. Tvert imot bidrar han til forvirring med sin klassifisering av ulike typer liberalisme. Selv sosialdarwinismen – læren om den sterkestes rett –  rasebiologiens og nazismens grunnlag, sauses sammen med liberalisme. Det er temmelig drøyt når man vet at liberalismen er det nærmeste man kommer en politisk antitese til nazismen.

Reinert hevder at den politiske versjonen av liberalisme i USA (libertarianisme) karakteriseres ved at frihetsbegrepet er begrenset til ”friheter til”. Det er omvendt. De begrenser  frihetsbegrepet til negativ frihet – altså ”frihet fra ”-  i betydningen frihet fra tvang.

Den delen av liberalismen som omfatter økonomi, den utskjelte markedsliberalismen, knyttes til anarkisme i Reinerts kronikk. Det er opportunt og veldig vanlig, også blant konservative, å trekke paralleller mellom økonomisk liberalisme og ekstremisme. Sjelden omtales liberalisme eller liberalister uten tillegget ”ekstrem”.

Det er derfor lett å forstå hvorfor Reinert hevder at en virkelig ytterliggående liberalist og økonom som Murray Rothbard ”ofte har opptrådt på Civitas hjemmesider”. Til opplysning er Rothbard nevnt i én bokanmeldelse. Presisjon er åpenbart ikke så viktig når man finner noe som kan passe inn i karikaturen av ”de ekstreme liberalistene”.

Et tema som derimot  har opptrådt ofte på Civitas hjemmeside er frihandel og betydningen av å bygge ned handelsbarrierer for å skape vekst. En notorisk frihandelsmotstander som Reinert bør finne mye av interesse dersom han virkelig tar seg bryet med å besøke Civitas hjemmeside.  

Se Erik S. Reinerts kronikk i Morgenbladet 18. mai

Se også  «Frihandel som global ondskap»,  som kritiserer Reinerts syn på unilateral frihandel.